Utrata wartości handlowej pojazdu - jak otrzymać odszkodowanie?
Średnia ocena: 5.00
Dziękujemy za oddanie głosu.
Utrata wartości handlowej w ramach OC
Jeśli w wyniku wypadku czy kolizji drogowej samochód uległ uszkodzeniom, co spowodowało utratę wartości handlowej pojazdu, to osoba poszkodowana może zwrócić się do towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy o wypłatę rekompensaty z tytułu właśnie utraty wartości handlowej pojazdu. W myśl art. 361 § 2 kodeksu cywilnego po stronie zobowiązanego jest obowiązek realizacji zasady pełnego odszkodowania. Wypłacona poszkodowanemu kwota powinna obejmować nie tylko koszt naprawy samochodu, ale i odzwierciedlać utraconą w wyniku uszkodzeń wartość handlową.
Chodzi tu o wypłatę świadczenia stanowiącą różnicę pomiędzy wartością danego pojazdu przed szkodą i po jej naprawie. Nie ma znaczenia czy jego właściciel chce go nadal użytkować czy sprzedać. Takie stanowisko w tej sprawie przyjął w 2001 roku Sąd Najwyższy. Wcześniej ubezpieczyciele niejednokrotnie odmawiali wypłaty takiego odszkodowania argumentując, że nie można mówić o utracie wartości handlowej, jeśli pojazd jest przeznaczony do prywatnego użytku, a nie na sprzedaż. Sąd stwierdził, że w dobie wolnorynkowej gospodarki każda rzecz o wartości majątkowej w każdym czasie może zostać przeznaczona na sprzedaż. Odpowiednie wytyczne w tej sprawie wydała także Komisja Nadzoru Finansowego. Więcej o utracie wartości handlowej na https://www.ps.org.pl/blog/to-musisz-wiedziec-utrata,340
Kto może otrzymać odszkodowanie?
O wypłatę odszkodowania z oc sprawcy z tytułu utraty wartości handlowej może się starać prawie każdy właściciel pojazdu, który został uszkodzony w wyniku stłuczki czy wypadku. Rekompensata nie jest wypłacana automatycznie, czy w ramach likwidacji szkody - należy złożyć osobny wniosek do ubezpieczyciela, u którego sprawca posiada polisę oc. Co istotne, odszkodowanie można uzyskać także w sytuacji, gdy dany pojazd został już sprzedany.
Są jednak sytuacje, w których firma ubezpieczeniowa może nie wypłacić poszkodowanemu tego świadczenia pieniężnego. Do nich zalicza się: uznanie szkody całkowitej, wcześniejsza szkoda, przedawnienie roszczenia (od zdarzenia drogowego minęło więcej, niż 3 lata). Nie bez znaczenia jest również wiek pojazdu. W instrukcji dla rzeczoznawców można znaleźć informacje, iż z utratą wartości handlowej mamy do czynienia jeśli:
- samochód osobowy jest użytkowany nie dłużej, niż 6 lat
- samochód ciężarowy jest użytkowany nie dłużej, niż 4 lata
- motocykl jest użytkowany nie dłużej, niż 3 lata
Oczywiście nie są to sztywne limity wieku pojazdu, jednak jak pokazuje praktyka ubezpieczyciele często odrzucają roszczenia dot. pojazdów starszych niż 7 lat. Wyjątkami są naturalnie samochody zabytkowe czy luksusowe. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku leasingu, o czym można przeczytać tutaj https://www.ps.org.pl/blog/utrata-wartosci-handlowej-pojazdu,502
Gdzie złożyć wniosek o odszkodowanie i ile można otrzymać?
Odszkodowanie za utratę wartości handlowej pojazdu nie jest wypłacane w sposób automatyczny. Wniosek o jego wypłatę należy złożyć w firmie ubezpieczeniowej sprawcy wypadku czy kolizji.
Wiele problemów stwarza ustalenie wysokości rekompensaty. Pod uwagę należy wziąć nie tylko markę, model pojazdu, rozmiar szkód, koszt napraw, ale i średnią cenę danego modelu. Ubezpieczyciele najczęściej korzystają z opracowanej przez Stowarzyszenie Rzeczoznawców Samochodowych EkspertMot Instrukcji Określania Rynkowego Ubytku Wartości Pojazdów.
Co zrobić, gdy ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania?
Towarzystwa ubezpieczeniowe niejednokrotnie zaniżają odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej, a nawet odmawiają jej wypłaty. Poszkodowany w takiej sytuacji ma możliwość złożenia odwołania od tej decyzji. W sytuacji wyczerpania możliwości reklamacyjnych sprawę można skierować do Rzecznika Finansowego, a kolejną opcja jest złożenie pozwu w sądzie.