Kiedy się należy odszkodowanie za odwołany lot?
Średnia ocena: 0.00
Dziękujemy za oddanie głosu.
Odwołany lot a prawo do odszkodowania
Jeśli Twój lot został nagle odwołany, a wina leży po stronie linii lotniczej? Należy Ci się odszkodowanie. Ogromne znaczenie ma jednak to, kiedy przewoźnik powiadamia Cię o tym, że rejs się nie odbędzie. Powinno to nastąpić najpóźniej na 14 dni przed planowanym wylotem. Jeśli ten termin nie zostaje zachowany, to jako pasażer masz prawo ubiegać się o rekompensatę.
Najczęściej taką informację przewoźnik przekazuje drogą e-mailową. Raczej rzadko linie lotnicze kontaktują się z klientami telefonicznie - jak już to wysyłają smsy.
Rekompensata nie przysługuje, jeśli zawiadomienie o anulowanym locie miało miejsce w okresie od 14 do 7 dni przed wylotem, a linie zaproponowały Tobie lot alternatywny - wylot nie wcześniej, niż 2 godziny przed planowanym lotem, a przylot na lotnisko docelowe maks. 4 godziny później niż lot pierwotny.
Przewoźnik nie jest także zobligowany do wypłaty odszkodowania, jeśli poinformował Cię o odwołanym rejsie w czasie krótszym niż 7 dni, a lot alternatywny przewiduje wylot nie wcześniej niż 1 godzinę przed pierwotnym, a przylot najpóźniej 2 godziny.
Jeśli lot został odwołany z uwagi na wystąpienie tzw. nadzwyczajnych okoliczności (np. niekorzystne warunki pogodowe), to odszkodowanie pasażerowi się nie należy.
Wysokość odszkodowania od linii lotniczej
Wysokość odszkodowania jest zależna od długości lotu. Najwyższa rekompensata za odwołany lot wynosi 600 euro i jest wypłacana w przypadku tras dłuższych niż 3 500 km oraz odbywających się poza terytorium Unii Europejskiej.
W razie anulowania lotu o długości pomiędzy 1 500 km a 3 500 km można uzyskać odszkodowanie w wysokości 400 euro, a dla lotów do 1 500 km kwota rekompensaty wynosi 250 euro.
Co zrobić, aby otrzymać odszkodowanie?
Aby uzyskać odszkodowanie za anulowany lot należy złożyć stosowny wniosek oraz dołączyć wymagane dokumenty. Niestety przewoźnicy nierzadko odrzucają takie samodzielnie przygotowane pisma, powołując się m.in. na zawarte w nich błędy formalne.
Fachową pomoc w uzyskaniu rekompensaty od linii lotniczej uzyskasz od Skyhelp. Wystarczy wypełnić krótki formularz kontaktowy i przedstawić dokumenty związane z podróżą - np. potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny, kartę pokładową.
W ciągu kilku dni otrzymasz konkretną informację, czy Twój odwołany lot kwalifikuje się do odszkodowania. Jeśli tak, to zespół Skyhelp zajmie się za Ciebie wszelkimi formalnościami związanymi z procesem odszkodowawczym. W razie konieczności podejmuje także stosowne działania prawne.