Jak sprawdzić samochód na jeździe próbnej?
Średnia ocena: 5.00
Dziękujemy za oddanie głosu.
Jeśli nie masz zastrzeżeń co do wyglądu samochodu, pracy silnika, stanu nadwozia i podwozia oraz dokumentów i informacji w nich zawartych, jesteś bliski podpisania umowy kupna - sprzedaży samochodu. Ostatnim korkiem do nabycia swojego wymarzonego auta jest zada próbna.
Dlatego odłóż emocje na bok i spójrz jak krok po kroku przejść pierwszą jazdę swoim przyszłym wozem.
-
Postój
Kiedy siedzisz już za kółkiem masz możliwość przeprowadzenia pierwszego testu samochodu. Wrzuć na luz i wyłącz hamulec postojowy. Jeśli auto toczy się lekko wszystko jest ok. Jeśli natomiast są pewne opory, może to świadczyć o zużytych łożyskach i przegubów napędowych.
-
Odpalanie silnika
Kiedy już odpalisz samochód, masz okazję poddać go drugiemu testowi. Wciśnij sprzęgło, a później je puść - dobrze, jeśli nie słyszysz różnicy w dźwiękach z układu napędowego. Jeśli jednak różnica w tych odgłosach jest duża, możesz podejrzewać, że docisk sprzęgła lub łożyska jest zużyty.
-
Ruszanie
Trzecim testem dla Twojego przyszłego samochodu może być ruszanie - podczas tej czynności nie powinno nic stukać. Stukanie może oznaczać problemy z półosiami lub ze skrzynią biegów. Spróbuj również ruszyć ze skręconymi kołami - jeśli słychać stuki, możesz podejrzewać, że przeguby napędów zewnętrznych są bardzo zużyte. Koniecznie sprawdź sprawność pojazdu. Aby poddać samochód takiemu testowi, najlepiej ruszyć z włączonym hamulcem postojowym.
-
Jazda
Kiedy już auto przejdzie wszystkie testy związane z ruszaniem, czas sprawdzić je na trasie. Dobrą pracę silnika najlepiej sprawdzisz zmieniając biegi. Sprawdź, czy na każdym biegu silnik osiąga maksymalne obroty bez szarpnięć. Kiedy jedziesz na prostej drodze, puść kierownicę - auto nie ma prawa zmieniać kierunku jazdy. Jeśli Ci ucieka, masz powody by sądzić, że koła są źle wyważone. Spróbuj również ostro przyspieszyć na niskich obrotach. Jeśli obroty rosną, a prędkość stoi w miejscu, oznacza to, że sprzęgło się ślizga. Podobna sytuacja nie może się zdarzyć przy ostrym hamowaniu - auto nie może zmienić kierunku jazdy.
Pamiętaj, że:
- stuki przedniego zawieszenia świadczą o wybiciu łączników stabilizatora, tulei lub poduszek,
- stuki tylnego zawiedzenia świadczą złym stanie poduszki tylnej belki lub łożyskowaniu wahaczy,
- szum, który narasta wraz z prędkością świadczy o zużyciu łożyska piast lub półosi,
- głośny szum opon świadczy o ich zużyciu,
- krzywo stojące tylne koła mogą świadczyć o uszkodzonym łożyskowaniu tylnych wahaczy wleczonych.