Zamknij Używamy plików cookies, żeby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku,
zmień ustawienia swojej przeglądarki. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszej polityki prywatności, skontaktuj się z nami.
Aktualna umowa kupna / sprzedaży samochodu
Przejdź do generatora umów
Jak sprawdzić samochód na jeździe próbnej?

Jak sprawdzić samochód na jeździe próbnej?

Średnia ocena: 5.00

Dziękujemy za oddanie głosu.

Jeśli nie masz zastrzeżeń co do wyglądu samochodu, pracy silnika, stanu nadwozia i podwozia oraz dokumentów i informacji w nich zawartych, jesteś bliski podpisania umowy kupna - sprzedaży samochodu. Ostatnim korkiem do nabycia swojego wymarzonego auta jest zada próbna.

Dlatego odłóż emocje na bok i spójrz jak krok po kroku przejść pierwszą jazdę swoim przyszłym wozem.

  1.  Postój

    Kiedy siedzisz już za kółkiem masz możliwość przeprowadzenia pierwszego testu samochodu. Wrzuć na luz i wyłącz hamulec postojowy. Jeśli auto toczy się lekko wszystko jest ok. Jeśli natomiast są pewne opory, może to świadczyć o zużytych łożyskach i przegubów napędowych.
     
  2. Odpalanie silnika

    Kiedy już odpalisz samochód, masz okazję poddać go drugiemu testowi. Wciśnij sprzęgło, a później je puść - dobrze, jeśli nie słyszysz różnicy w dźwiękach z układu napędowego. Jeśli jednak różnica w tych odgłosach jest duża, możesz podejrzewać, że docisk sprzęgła lub łożyska jest zużyty.
     
  3. Ruszanie

    Trzecim testem dla Twojego przyszłego samochodu może być ruszanie - podczas tej czynności nie powinno nic stukać. Stukanie może oznaczać problemy z półosiami lub ze skrzynią biegów. Spróbuj również ruszyć ze skręconymi kołami - jeśli słychać stuki, możesz podejrzewać, że przeguby napędów zewnętrznych są bardzo zużyte. Koniecznie sprawdź sprawność pojazdu. Aby poddać samochód takiemu testowi, najlepiej ruszyć z włączonym hamulcem postojowym.
     
  4. Jazda

    Kiedy już auto przejdzie wszystkie testy związane z ruszaniem, czas sprawdzić je na trasie. Dobrą pracę silnika najlepiej sprawdzisz zmieniając biegi. Sprawdź, czy na każdym biegu silnik osiąga maksymalne obroty bez szarpnięć. Kiedy jedziesz na prostej drodze, puść kierownicę - auto nie ma prawa zmieniać kierunku jazdy. Jeśli Ci ucieka, masz powody by sądzić, że koła są źle wyważone.  Spróbuj również ostro przyspieszyć na niskich obrotach. Jeśli obroty rosną, a prędkość stoi w miejscu, oznacza to, że sprzęgło się ślizga. Podobna sytuacja nie może się zdarzyć przy ostrym hamowaniu - auto nie może zmienić kierunku jazdy.

Pamiętaj, że:

  • stuki przedniego zawieszenia świadczą o wybiciu łączników stabilizatora, tulei lub poduszek,
  • stuki tylnego zawiedzenia świadczą złym stanie poduszki tylnej belki lub łożyskowaniu wahaczy,
  • szum, który narasta wraz z prędkością świadczy o zużyciu łożyska piast lub półosi,
  • głośny szum opon świadczy o ich zużyciu,
  • krzywo stojące tylne koła mogą świadczyć o uszkodzonym łożyskowaniu tylnych wahaczy wleczonych.
porownajmyjnie.pl